تبلیغات

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان کتاب موجود مسيحيان به نام انجيل وقتى از خدا نيست پس از کيست؟ گفتيم که به گفته مسيحيان حضرت عيسى عليه السلام از خود کتابى په يادگار نگداشته است، طبيعى است که اين سوال به ذهن مى آيد، پس کتاب انجيل که آنرا کتاب مقدس مى […]

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

کتاب موجود مسيحيان به نام انجيل وقتى از خدا نيست پس از کيست؟

گفتيم که به گفته مسيحيان حضرت عيسى عليه السلام از خود کتابى په يادگار نگداشته است، طبيعى است که اين سوال به ذهن مى آيد، پس کتاب انجيل که آنرا کتاب مقدس مى خوانند از کيست؟ در قدم اول بايد بدانيم که کتاب مسيحيان موجود بنام انجيل، چار کتاب است که هر يک را انجيل و مقدس مى شمارند، و اين چار کتاب اختلافات بسيارى زيادى با هم دارند، و نه تنها اختلاف که به بنا بگفته دانشمندان تناقضات زيادى دارند، که ما بواسطه اختصار از بيان آنها خودد دارى مى کنيم.

 اين چهار انجيل را، گفته مى شود که: متا يکى از شاگردان عيسى و يوحنا، يکى از شاگردان ديگر او ولوقا که شاگرد و همکار پولس بوده است و مرقس نوشته اند.  لوقا و مرقس جزء شاگردان و حواريون حضرت عيسى عليه السلام نه بودند، حتا گفته مى شود که عيسى عليه السلام را هم نديده اند.

کتاب رسولان را مى گويند : لوقا نوشته است، مکاشفه هم مربوط به يوحنا نامى است که در تعيين آن اختلاف است.

از بين نامه ها چهارده نامه مربوط به پولس ، و يکى به يعقوب و دو نامه مربوط به پطرس و سه نامه مربوط به يوحنا و يک نامه هم مربوط به يهودا است.

بنابرين کتاب عهدجديدکه مسيحيان همه آنرا مقدس مى دانند، عبارتست از ٤ انجيل و يک کتاب اعمال رسولان و  ٢١ نامه و کتاب مکاشفه که بارموز و اسرار نوشته شده است.

 

١١ _ چند سال بعد از حضرت عيسى اين کتابها نوشته شدند؟

در پش گفتارى که زير عنوان سر گذشت مسيح، بر چهار انجيل نوشته اند، مى خوانيم:

در قرن اول ميلادى پس از صعود عيسى مسيح به آسمان عده اى به نوشتن سرگذشت عيسى مسيح پرداختند، از بين اين عده فقط چهار نفر بودند که با الهام از خدا نوشتند، بهمين خاطر نوشته هاى اين چهار شاگرد عيسى مسيح، رسميت يافت و به (چهار انجيل) معروف  گرديد.

چار انجيل ، عيسى مسيح را به خواننده معرفى مى کنند، و جلوه هاى گوناگون زندگى شکوهمند او را نمايان مى سازند.[1]

اگر اين پيشگفتار را بدقت بخوانيم، به چند نکته بر مى خوريم.

١ _ اين اناجيل در قرن اول ميلادى و پس از صعود عيسى به آسمان نوشته شده است.

٢ _ در آن زمان که اين انجيل ها نوشه شده است  بازار انجيل نويسى گرم بوده و عده اى انجيل نوشته اند.

٣ _ کتاب انجيل، کتاب قصه زندگى و سرگشت عيسى مسيح است، نه کتاب شريعت و در بردارنده ، دستورات شرعي.

٤ _ اين چهار انجيل پس از مدتها و حتا صدها سال بعد از درگذشت نويسنده گان آنها توسط ديگران رسميت يافت.

٥ _ نويسنده در پيشگفتار ادعا دارد  که اين چهار انجيل با الهام خداوند توسط چهار شارگرد عيسى مسيح نوشته شده است.و ما به اتکا به عنايت خداوند در اين پنج موضوع با رعايت اختصار که لازمه اين جزوه است مطالبى خدمت خواننده گان منصف تقديم مى داريم، و عليه التکلان.

 

١٢ _ مقدمه بر تاريخ اناجيل چهارگانه

پيش از اينکه در زمينه تاريخ نگارش اين اناجيل چيزى بنويسيم، لازم به ذکر است که در کتاب عهد جديد موجود ، انجيل متا در اوايل مجموعه و بعد انجيل مرقس و بعد از آن انجيل لوقا، و در آخر انجيل يوحنا قرار دارد. اين چهار انجيل در واقع هر کدام په نظر خودشان گوشه اى از قصه هاى دوران زندگى مسيح است. و بعد از آنها کتاب اعمال (خدمات) رسولان قرار دارد، که در واقع بيان بخش کارهايى از شاگردان مسيح بعد از صعود حضرت مسيح در قرن اول است. و نشان مى دهد که چگونه شاگردان مسيح و رسولان ديگر در راه گسترش مسيحيت، و بناى کليساها فعاليت کردند، و در بخش سوم که بخش نامه هاست، در اين بخش بيست و يک نامه است که چهارده نامه آن منسوب به پولس است، و يک رساله مربوط به يعقوب حوارى  است _ که مى گويند برادر مادرى عيسى و فرزند يوسف نجار است _ و دو رساله مربوط به پطرس و سه رساله هم منسوب به يوحناست، و يک رساله مربوط به يهود است .

در نامه ها بيشتر راجع به اعتقادات  يک مسيحى که بايد به آن معتقد باشد ، نقل قول شده است . ودر آخرين قسمت، مکاشفه يوحنا ذکر مى گردد، که درباره تاريخ آينده است و نه نامه و نه موعظه. نويسنده مکاشفه مدعى است، اتفاقاتيکه در آخر زمان پيدا مى شود را، خدا به او نشانداده است، و او هم اين وقايع را بصورت رمز و اشاره نوشته است.

آنچه که بايد به آن توجه کرد اينست که به هيچ وجه اين ترتيب موجود در کتاب عهد جديد مطابق ترتيب نگارش اناجيل و نامه ها نيست، و در ترتيب نگارش نامه ها اختلافات بين محققين زياد است. عده اى از محققين معتقدند که بعضى از نامه هاى پولس اولين آثار مکتوب مسيحيت بعد از عيسى است.[2]

نامه هاى پولس که بيشتر بخش اعتقادى مسيحيت را تشکيل مى دهد پيش از اناجيل نوشته شده است. او متهم است که در الهيات مسيحيت واقعى، تغيير قابل ملاحظه ايجادکرده است – که رو ى اين جهت با حواريين درگيرى داشته است – و واضح است که اين الهيات در بخش بعضى از اناجيل اثر زيادى داشت است. پس نتيجه مى گيريم که اين نامه ها چون پيش از اناجيل نوشته شده اند بنابرين نويسندگان اناجيل، نامه ها را خوانده و از آن متاثر شده اند، ما فعلا از بررسى اين جهت ، بواسطه اختصار صرف نظر مى کنيم و انشاءا… در نوشتار آينده آنرا توضيح خواهيم داد.

 نیم نگاهی به مسیحیت

نویسنده : احمد علی شیخزاده مدرس

کابل – مجتمع فرهنگى امام صادق

(جعفريه – چنداول)



[1]  انجيل عيسى مسيح، ترجمه تفسيرى عهد جديد چاپ دوم

[2]  مسيحيت ص ٦٥

له ملگرو سره یي شریک کړئ.
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • له ملگرو سره یي شریک کړئ.

    ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

    نظر مو وویاست