تبلیغات

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ معجزه پيامبر اسلام چيست ؟  پيامبر اسلام صلوات الله عليه و آله معجزات فراوانى داشته اند، که در تاريخ ثبت شده است، ولى مهمترين معجزه آنحضرت قر‌آن عظيم الشان است،که در طول هزار و چهارصدو چند سال جاودان مانده، و پيشگوئى هاى علمى فراوانى را بيان نموده است. دانشمندان علوم مختلف […]

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

معجزه پيامبر اسلام چيست ؟

 پيامبر اسلام صلوات الله عليه و آله معجزات فراوانى داشته اند، که در تاريخ ثبت شده است، ولى مهمترين معجزه آنحضرت قر‌آن عظيم الشان است،که در طول هزار و چهارصدو چند سال جاودان مانده، و پيشگوئى هاى علمى فراوانى را بيان نموده است. دانشمندان علوم مختلف ، براى تفسير و آشکار نمودن رمز و راز علمى اين کتاب آسمانى در طول تاريخ صدها نوع تفسير و  ترجمه بزبانهاى مختلف نوشته اند، که با تيراژ بسيار بالا چاپ شده است، ولى درياى معرفت اين کتاب هنوز، دست نيافتنى مانده است، به گونه يکه  هر کس به دقت آنرا تلاوت کند هر بار به چيزهاى جديدى بر مى خورد.

عقيده يک مسلمان درباره قر‌آن چيست؟

قر‌آن کلام خداوند است که به وسيله فرشته در ظرف ٢٣ سال  بر پيامبر اسلام نازل شده است و اکنون در دست ما است،همه مسلمانان  عقيده دارند که چيزى از آن کم و يا بر آن افزوده نشده است، چون خداوند حافظ قر‌آن  است و هيچ بشرى نمى تواند، کلامى مانند آن بگويد و يا بنويسد. قر‌آن برنامه سعادت دنيا و آخرت است.احترام به قر‌آن واجب بوده، و آلوده نمودن و بى احترامى آن گناه بزرگ است، بدون وضو نمى  توان به خط قر‌آن دست زد.

 

قر‌آن از نگاه على (عليه السلام)

بزرگترين قر‌آن شناس بعد از پيامبر (صلى الله عليه و اله ) على (عليه السلام) است – که به شهادت تاريخ همه قر‌آن شناسان بعد پيامبر علوم قر‌آنى خود را از او گرفته اند . اودرباره قر‌آن مى فرمايد: قر‌آن نور درخشنده وتابنده  اى است. فرمان و دستوريست که حق و باطل را از هم جدا مى کند…

قر‌آن پند دهنده اى است که خيانت نمى کند و راهنمايى است، که کسى را گمراه نمى کند و … پس داروى دردهاى خود را درقر‌آن بجوييد، و در گرفتاريهاى خود از قر‌آن کمک بگيريد. قر‌آن چراغى است که نور آن خاموش نمى شود و درياى بى پايانى است که کسى به پايان آن نمى رسد.

قر‌آن از نگاه دانشمندان غربى

دانشمندان با انصاف غير مسلمان درباره قر‌آن گفته هاى زيادى دارند، که ما بعضى از آنها را نقل مى نماييم.

دکتر ولز مى گويد: قر‌آن  کتابى است، دينى ، اخلاقى، علمى ، اجتماعى، تهذيبى، تاريخى که بيشترين دستورات ان در زمان ما به کار رفته است ، و تا پايان جهان هم باقى خواهد ماند، اگر کسى حدود اسلام را از من بپرسد من خواهم گفت که: اسلام همان مدنيت است، آيا کسى هم تواند زمانى را به من نشان بدهد که قر‌آن مغاير با مدنيت بوده و پيش آهنگ آن نباشد.

گوته شاعر توانمند و نويسنده معروف مى نويسد:

ساليان دراز کشيشان از خدا بى خبر ما راز پى بردن به حقايق قر‌آن مقدس و عظمت آورنده آن را دور نگه داشته بودند.

اما هر قدر که ما در جاده علم پيش مى رويم، و پرده جهل را مى دريم، عظمت احکام مقدس اسلام که قر‌آن مجموعه آنست حيرت عجيبى در ما ايجاد مى کند، و در نزديک ترين زمان ، اين کتاب توصيف ناپذير (قر‌آن) عالم را به خود جلب مى کند، و تاثير  عميقى در علم و دانش جهان مى گذارد، و جهان مدار مى گردد.

دکتر هانرى کربن فيلسوف بلند آوازه، جهان درباره قر‌آن مى گويد: اگر انديشه محمد خرافى بود،و اگر هم وحى الهى نبود، هرگز جرات نمى کرد بشر را به علم دعوت نمايد، هيچ بشرى و هيچ طرز فکرى باندازه محمد و قر‌آن ، مردم را به علم و دانش دعوت نکرده است تا آنجا که در قر‌آن ٩٥٠ بار از علم و فکر و عقل سخن به ميان آمده است.

دانشمندان غربى و حتا کشيشان زيادى هستند، که درباره قر‌آنکريم حرفهاى خوب زيادى دارند، حتا کتابهائى درين باره نوشته اند، که مى توان از کتاب معروف ( عذر  تقصير به پيشگاه محمد و قر‌آن) و … نام برد.

امامت يعنى چه؟

امامت يعنى رهبرى و پيشوائى،  امام يعنى رهبر و پيشوا، ولى امامتى که از اصول مذهب شيعه امامیه است عبارتست ازينکه: خداوند کسانى را به جانشينى و رهبرى مردم در دين و دنيا بعد از پيامبر انتخاب مى کند، و پيامبر هم آنها را به مردم معرفى مى نمايد.

چرا براى پيامبر جانشين لازم است؟

پيامبر به دستور خداوند هم رهبر دنيائى مردم است و هم احکام  دين را که از طرف خداوند آورده است، براى آنها بيان مى کند، بنابر اين او رهبرى دنيايى و دينى مردم  را از طر ف خداوند دارد. پس از در گذشت او بايد کسى باشد که او هم رهبرى دنيايى و دينى مردم را از طرف خداوند برعهده بگيرد، و بتواند مشکلات دينى و علمى مردم را حل بنمايد، و مثل پيامبر الگو و راهنماى مردم در کارهاى خوب و فضايل اخلاقى باشد.

کار امام چيست؟

کار امام همان کار پيامبر است يعنى: او بعد از پيامبر رهبر دينى و دنيايى مردم است ، تنظيم امور اجتماعى ، بيان دين، پاسدارى و حفاظت از دين و رسيدگى به امور دنيايى مردم و ايجاد عدالت در جامعه از وظايف امام مى باشد، او هيچ وقت غير آنچه پيامبر از طرف خدا فرموده، چيزى نمى گويد و قانون و دستورات تازه از پيش خود بيان نمى کند. او نگهبان قانون اسلام است هر جا مردم قانون را خوب نفهميدند يا بد تفسير کردند او با علم خدايى که دارد قانون اسلام را درست تفسير و بيان ميکند ، همچنين او مثل پيامبر الگو و سرمشق علمى و عملى براى مسلمانان است.

امام را چه کسى انتخاب مى کند؟

دين قانون خداوند است، پس هر کسى را که خداوند صلاح بداند انتخاب مى کند تا قانونش را براى مردم بيان کند و مردم را رهبرى نمايد، همان گونه که پيامبر را خداوند انتخاب مى کند نه مردم جانشين پيامبر که حافظ ونگهبان قانون و رهبر پس از پيامبر است را هم خداوند انتخاب مى کند و توسط پيامبر به مردم معرفى مى شود.

گذشته از اين چون رهبرى مردم و حکومت بر مردم مخصوص خداست و هر کس را خدا بخواهد رهبرى مردم را بدهد به او مى دهد. پس امامت وجانشينى  پيامبر مقامى است که خداوند به هر کس بخواهد مى دهد.

 ايا هميشه امام و يا جانشينان پيامبر از طرف خداوند انتخاب مى شده اند؟

بلى! با مراجعه به قر‌آن کريم به روشنى مى بينيم که انتخاب امام و يا جانشين و وصى پيامبران تنها بدست خداوند بوده است ، ما به عنوان نمونه و به دو قضيه اشاره مى کنيم.

وقتى خداوند حضرت ابراهيم را به مقام امامت بر مى گزيند به او مى فرمايد که : اين مقام شايسه هر کسى نيست ( بقره آيه ١٢٤) خداوند هر کسى را بخواهد به اين مقام منصوب مى کند.

همچنين وقتى حضرت موسى عليه السلام به پيامبرى برگزيده شد و ماموريت يافت که به سوى فرعون برود، به خداوند پيشنهاد کرد که برادرش حضرت هارون عليه السلام را به عنوان وصى و جانشين و کمک کار با او بفرستد، خداوند هم خواست حضرت موسى را قبول کرد و حضرت هارون را به مقام جانشينى او برگزيد (سوره طه ايه ٣١: قصص، آيه ٣٥)

همه دانشمندان مسلمان نقل کرده اند که پيامبر صلوات الله عليه و آله به حضرت على عليه السلام فرموده است:

يا على تو براى من به منزله هارون براى موسى هستى، اين فرموده اشاره به اين دارد که خداوند هارون را به جانشينى موسى انتخاب کرده است و تو را هم به جانشينى من.

امام بايد داراى چه ويژگى و خصوصيت هايى باشد؟

امام، جانشين پيامبر است، جانشين هر کس بايد داراى همان خصوصياتى باشد، که آن شخص دارد، هيچ گاه مستخدم مدسه را جانشين مدير مدرسه نمى سازند، و آدم نادان را به جاى يک معلم نمى گذراند. پس امام  بايد مانند پيامبر معصوم باشد، و همان دانش و علمى را که پيامبر به دين خدا دارد، داشته باشد و  بايد از طرف خدا بوسيله پيامبر تعيين شده باشد، و چون پاسدارى دين خدا بعد از پيامبر به عهده امام است، امام بايد چنان ارتباطى با خدا داشته باشد که بتواند احکام و حقايق دين را بدون نقص و اشتباه براى مردم بيان نمايد.

آيا پيامبر اسلام جانشينان و امامان پس از خود را معرفى کرده است؟

بله! پيامبر بارها جانشين پس از خود يعنى حضرت على و بقيه امامان که جانشينان او هستند را با اسم معرفى کرده است ، و نويسندگان مسلمان (شيعه و سنى) نمونه اى از اين حديثها و روايت ها را در کتابهاى خود به صورت هاى مختلف نقل کرده اند.

امامان چند نفرند؟

جانشينان بعد از پيامبر – امامان – ١٢ نفرند  که اول  آنها حضرت على ابن ابيطالب عليه السلام است، که بعد از پيامبر جانشين و وصى آنحضرت هستند، و آخرين ايشان حضرت حجة بن الحسن المهدى امام زمان مى باشند، که همه از نسل حضرت على و حضرت فاطمه و از اولاد امام حسين عليهم السلام بوده، و از اهل بيت پيامبرند، مسلمانان آنها را به عنوان امامان اهل بيت مى شناسند ، به مقام علمى و فضايل اخلاقى آنها اعتراف و اقرار دارند، و بيشتر دانشمندان اسلامى و حتى رهبران مذاهب ٤ گانه (حنفى – شافعى – مالکى – حنبلى) شاگردان – با واسطه و يا بى واسطه آنها هستند.

حديث غدير چيست؟

پيامبر اکرم در سال آخر عمرش يعنى سال ١١ هجرى، ق هنگام برگشتن از حج (خانه خدا)،در روز ١٨ ذى الحجه مطابق اول برج حمل در سرزمينى به نام غدير که در آنجا راه مسافران از هم جدا مى شد، توقف کرد و در محل بلندى که همه او را مى ديدند ايستادند، و به فرمان خدا ، على (عليه السلام) را به عنوان جانشين  خود معرفى نموده، و فرمودند:

اى مردم! همان طور که من ولى و صاحب اختيار شما هستم، على نيز ولى و صاحب  اختيار شما خواهد بود. روز دوشنبه ٢٨صفر در همان سال يعنى بعد  از دو ماه  و چند روز پيامبر (ص) از دنيا رحلت فرمود.

در روز  غدير، بيش از صد هزار نفر شاهد اين ماجرا بودند، و مردم سه روز بدستور پيامبر (ص) در سرزمين غدير ماندند و با على عليه السلام بعنوان جانشين پس از پيامبر بيعت کردند، و جانشينى على را به او تبريک گفتند و همه اصحاب که درين اجتماع بزرگ  حضور داشتند ، حتا زنها و به شهادت تاريخ جناب خليفه اول و دوم – که بعد از پيامبر رهبرى مردم را بعهده  گرفتند – نيز در آن  روز به حضرت على تبريک گفتند. حديث غدير را همه مسلمانها در کتابهاى دينى  خود نقل نموده اند. و اين روز بنام روز غدير و عيد غدير معروف است، و بر ما لازم است که عيد غدير را تجليل کنيم.

حديث ثقلين چيست؟

پيامبر (صلى الله عليه و آله)  چندين بار به مناسبتهاى مختلف و مخصوصا در آخرين روزهاى زندگيش به مردم فرمودند: اى مردم! من از ميان شما مى روم، و دو چيزگرانبها را در نزد شما مى گذارم، يکى قر‌آن کتاب خدا، و ديگرى اهل بيتم که خاندان من مى باشند، اين دو هيچگاه از هم جدا نه مى شوند ، تا در کنار حوض کوثر مرا ملاقات نمايند، و تا آن زمان که به اين دو يادگار من چنگ زده باشيدو از آنها پيروى کنيد گمراه نه خواهيد شد، اين حديث را مسلمانان قبول دارند و درکتابهاى خود نقل کرده اند.

حديث جابر کدام است؟

جابر بن عبدالله انصارى مى گويد: هنگامى که آيه  (اطيعو الله واطيعو الرسول و اولى الامر منکم: نساء ٥٩) (يعنى خدا را اطاعت کنيد و پيامبر را و صاحبان امر را) نازل شد به پيامبر عرض کردم : اى رسول خدا: ما خدا و رسول خدا را شناختيم، منظور از اولى الامر که اطاعتش واجب است کيست؟

پيامبر فرمود: اى جابر آنها جانشينان من، و امامان پس از من هستند که نخستين آنها على بن ابيطالب است، و پس از او به ترتيب حسن بن على، حسين بن على، على بن الحسين، محمد بن على ( که تو او را در دوران پيرى خود خداهى ديد و هر وقت او را ديدى، سلام مرا به او برسان)  جعفر بن محمد، موسى بن جعفر، على بن موسى، محمد بن على، على بن محمد، حسن بن على و پس از او فرزندش که نام وکنيه او با نام و کنيه من يکى است، مى باشند، او کسى است که خدا او را بر همه جهان مسلط مى سازد.

و اوست که از نظر همه مردم پنهان مى شود، و غايب بودنش طولانى مى گردد تا جائى که فقط آنها که  ايمان قوى و محکم دارند بر عقيده به وجود او و امامت او باقى مى مانند.

اين حديث را علماى اسلام نقل کرده اندو و نيز  عبدالله بن عباس مى گويد: پيامبر (ص) فرمود: جانشينان و اوصياء بعد از من و حجتهاى خداوند بر خلق دوازده نفرند، که او ل آنها برادرم و آخرين آنها فرزندم است، گفته شد يا رسول الله برادرت کيست؟ فرمود: على بن ابيطالب ، و گفته شد يا رسول الله فرزندت کيست؟ فرمود: مهدى کسى که زمين را پر از عدل و داد مى کند. اين حديث را بسيارى از دانشمندان مسلمان از آنجمله محمد جوينى شافعى از علماى بزرگ اهل سنت در فرائد السمطين نقل کرده است.

چهارده معصوم کيانند؟

١٤ معصوم عبارتند از ١٤ نفرى که معصوم هستند، يعنى گناه نمى کنند و حتى فکر گناه نمى نمايند، با اينکه قدرت گناه کردن هم دارند، و آنها عبارتند از پيامبر اسلام و دختر گرامى شان حضرت زهرا  و ١٢ امام که نام مبارک آنها ذکر شده و قر‌آن در سوره مبارکه احزاب آيه ٣٣ از معصوم بودن آنها خبر داده است.

اهل بيت پيامبر چى کسان اند؟

پيامبر بارها اهل بيت خود را معرفى کرده اند، که عبارتند از : على – فاطمه – حسن – حسين عليهم السلام و اهل بيت را با  خود پيامبر پنج تن از آل عبا و يا آل کسا مى گويند. بدستور قرآن محبت واحترام آنها برهمه مسلمانان واجب است. (سوره شورا آيه ٢٣)

ايا بقيه امامان هم از اهل بيت هستند؟

پيامبر همه امامان را از اهلبيت خود شمرده اند، که به آنها عترت پيامبر مى گويند، چنانکه از حديث جابر فهميده مى شود، به گفته دانشمندان مسلمان، امامان از اهل بيت بوده و وبهترين و عالم ترين و عابدترين مردم زمان خود بوده اند که هيچ کس در صفات نيک به پايه آنها نمى رسيد.

 

ماخذ: صد پرسش اعتقادي

نويسنده : احمد علي شيخزاده مدرس / کانون فرهنگي امام جعفر صادق-کابل

له ملگرو سره یي شریک کړئ.
×
  • ستاسې رالېږل شوې لیدلوری به د اندیال وېبپاڼې تر تایید روسته خپرېږي.
  • هغه پېغامونه نه خپرېږي، چې منځپانګه یې تورونه او کنځل وي.
  • هڅه وکړئ، په پښتو پېغامونه راواستوئ.
  • له ملگرو سره یي شریک کړئ.

    ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

    نظر مو وویاست